Primera Etapa : JACA - SANGÜESA

Recorregut aproximat 74 km ... Perfil de l'Etapa 1a.

Se surt de Jaca (foto abaix, Porta lateral de la catedra de S.Pedro S-XI)per la N-240 que passa per davant del cementiri i una vegada que has deixat la gasolinera. Aquesta carretera no porta gaire tràfic però no es convenient confiar-se.Com la carretera té tendència a anar baixant molt aviat arribes a Santa Cilia, em vaig parar a visitar l'església , per fora semblava molt maca però és el poblet en conjunt el que mereix aturar-se a coneixer-ho.Continuo per la N-240 cap a Puente de la Reina de Jaca. El camí que es fa a peu més o menys segueix paral·lel a la carretera i moltes vegades la carretadaés el propi Camí. Ana vegada que arribes a Puete de la Reina tens dues possibilitats, dos camins diferentment. El Primer que va per la dreta del riu Gállego seguint la N-240 direcció a Pamplona i que passa per Perdem, Los Baños, el monastir de Leyre, Yesa, Javier i Sangüesa. El segon que és el que jo vaig fer. Segueix per la riba esquerra del riu Aragón, per tant una vegada que arribes al pont d'entrada a Puente de la Reina agafes la A-132 en direcció a Osca i als 300 mts. surt una carretereta en principi alquitranada a la dreta. També aprofita al camí el GR-65.3, es segueix el GR fins a Arrés, que el deixes a l'esquerra. Continuo i passo per una explotació ramadera (la pardina de Solano) , ara el camí passa per mig de camps plens de llagostes que t'ho posen tant difícil que és impossible que moltes d'elles no passin a millor vida. Ara una pujada, ara un barranc, prop es troba el poble de Martes , continuo i al travessar el barranc de Sobresechos, que porta una mica d'aigua, crec que ja estàs en la provícia de Saragossa. Sis quilòmetres més i Mianos me'l trobo a la meva esquerra. Ara una cruïlla amb un cartell informatiu ens indica la direcció a Artienda, per tant agafo la carretera a l'esquerra , unes corbes, una pujada i ja tens a la vista a Artienda. Com el Camí està regular, agafo sempre que puc la carretera asfaltada. Ara segueixo la C-137 i en ella arribo a Ruesta. Com és mig dia i en el Alberg de Ruesta preparaven el dinar , em quedo a esmorzar . Els hospitalaris que el porten i el recuperen de la ruïna, són molts trempats i no amaguen en cap moment la seva ideologia anarquista. Reconeixo que estan fent una bona obra de recuperació i vigilància ecològica del panta de Yesa. Després de dinar , segueixo el camí fins el barranc on es troba el càmping. El travesso, passo per davant d'una font i començo la pujada, au solament falten 7 km. fins a Fenerol que és l'altura que s'ha de superar , un desnivell de 310 mts. La pujada la faig acompanyada per infinitat de papallones, de tots tanys i colors. És una passada !!!. Podria assegurar que em van fer la pujada molt més lleugera. A la baixada, el camí es dolonteix, masses pedres i molta pendent. Baixes i puges, estàs en Undués de Lerda. Aquí tornen ha haver dues vies diferents. Jo vaig continuar per la carretera que fa baixada fins a una primera cruïlla que agafo a la dreta, a la segona cruïlla s'ha d'anar a l'esquerra , ara ve pujada . has deixa Saragossa i ara et trobes a Navarra. Aquest camí et portarà a una carretera més important que la segueixo fin a Sangüesa.(foto dalt esquerra, Portalada de Sta. Mª la Real)