SANTAREM-FÀTIMA-ANSIAO

Km.:115km

Media: 16’2 km/h

Temps pedalejant: 7h 14’

Sortim de Santarém a les 7’30h local i ens dirigim cap a la N-114 , aquesta carretera no té vorera i s'ha de vigilar. A la poca estona agafem la N-3 , el perfil va pujant suaument, anem camí de Póvoa de Santarém. Passem per vinyes, oliveres i grans camps de tomàquets i pebrots. Grogues Santiago-Blaves a FàtimaEn Póvoa vam parar a esmorzar. Trobem un bar que en aquest moment no tenia pa.  No vam haver d'esperar molta estona, en aquell moment arribava la furgoneta que reparteix el pa i la confitura per aquelles contrades. Ens va anar perfecte, doncs vam esmorzar molt bé i no gaire car. Seguim per la N-3 , ara passem per Torre do Bispo. El voral continuava irregular i un poc perillós. La circulació era escassa i s'agraïa. La població de Pernes no va trigar a aparèixer però a la poca estona la vam deixar enrere. A uns quatre quilòmetres deixem la N-3 i vam seguir per N-365-4 que ens condueix a Bugalhos i Alcanena. En aquest tram, predominen els tobogans. Ara vèiem algunes fletxes grogues i ens disposem a seguir-les durant uns quants quilòmetres . Transitant pel Camí, trobem a Francesco un italià molt simpàtic amb el qual vam fer un bon tros caminant al seu costat.El primer peregrí que trobem camí de Santiago Parlant i parlant no ens donàvem compte que anàvem malament per la ruta que havíem de fer aquell dia, dons nosaltres anàvem cap a Fàtima i les fletxes conduïen a  Malhou, ruta que a nosaltres no ens interessava doncs ens allunyava  de Fátima, que com dic, era el nostre objectiu immediat. Com la N-365 -4 ens seguia paral·lela, la vam tornar a agafar. Passem per Moitas Vendas i Minde. La carretera anava pujant de forma contínua i progressiva. A uns tres quilòmetres de Minde hi ha un collet. Dalt del coll, a mà esquerra i en pujadeta,  vam trobar el camí que condueix a Fàtima. Està  molt bé senyalitzat, amb les dues fletxes, groga (C. de Santiago) i blava (C. de Fátima) que ens conduïen fins al mateix santuari de Fàtima. Aquest tram des de l'alt de Minde fins al Santuari de Fátima és d'uns 14,2 Km . Allà arribàvem al migdia, moment de gran afluència de pelegrins.Complex de FàtimaTotes les dependències del recito estaven de gom a gom. Predominaven els espanyols, majoritàriament d'Andalusia i Extremadura. Nosaltres ens vam disposar a passejar pel complex, però un guàrdia de seguretat ens va convidar a abandonar-lo, atès que les nostres indumentària de ciclistes no era adequades per al lloc. Així ho vam fer, ens acomiadem del Santuari i ens dirigim al poble de Fátima que es troba a uns dos  km. del santuari, en pla. Com que la carretera anava tranquil·la i poc transitada, decidim seguir per carretera fins a Ourém.   A un Km més o menys, d'Ourem, en una cruïlla de carreteres, trobem a un grup de ciclistes i ens parem a parlar amb ells, sobre el Camí fins a Ansiao. Ens van assegurar que no tindríem cap problema fins Ansiao i de pas ens van recomenar el restaurant que hi havia a la mateixa cruïlla. Dinem en ell, ens van cobrar 40 € per tots tres, va ser un preu molt correcte. Parem en uns jardins d'Ourem a fer un descans. Després d'un descans d'una hora, prosseguim la nostra ruta per carretera i fins a la Vila Nova d'Ouren. Aquí agafem la N-349 que a la poca estona es torna la N-356 una mica abans d'arribar a Caxarias. Els tobogan i les plans es va succeint simultàniament. A partir de Riode Couros, camí de Freixianda la carretera va pujant contínuament., però porta molt poc tràfic. Ara deixem la N-356 i agafem la N-350. Per ella, passem per Almoster. La pujada continua suau i així es manté fins pràcticament Ansiao. En Ansiao, trobem hostalatge en casa d'en Paul dos Santos, ciclista de l'època de Perico Delgado, que ens va atendre i acollir esplèndidament. Vam sopar amb ell, i van disfrutar amb la seva conversa i anècdotes sobre el mon del ciclisme.